Howdee! - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu Howdee! - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

Howdee!

Door: Jurgen & Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

18 Maart 2008 | Verenigde Staten, Tucson

Hi there folks!

Met een fikse jetlag vanmorgen weer aangekomen op Schiphol na een heerlijke vakantie van 10 dagen in Amerika.

We hebben veel gezien en mogen genieten van een lekker voorjaarszonnetje in Arizona. Onze reis voerde ons van Las Vegas via Zion National Park, Antelope Canyon, Sedona (Oak Creek Canyon) en Jerome (mijnstadje) naar Tucson, Arizona. Helaas dat hele *#&^* eind ook weer terug natuurlijk, maar dat ging vloeiend met onze gloednieuwe, veel te grote Ford Taurus.

Na de eerste nacht in Las Vegas zijn we gestopt in Springdale, waar we de volgende ochtend de ruiten mochten krabben van onze vette bolide. We zijn door Zion National Park gereden (prachtig met zonsopkomst en de sneeuw nog op de hellingen) naar Page. Daar hebben we de Upper Antelope Canyon bezocht; een canyon van uitgesleten zandsteen waardoor er heel kunstige vormen ontstaan waar het licht mooi doorheen valt. Fototoestel in de aanslag uiteraard, zie de foto's...
Even gestopt bij de Horseshoe Bend, waar de Colorado River een grote bocht (vorm van een hoefijzer) maakt in de diepte. Vanuit Page zijn we doorgereden naar Flagstaff, waar we bij de Best Buy zijn gestopt met het voornemen gebruik te maken van de gunstige dollarkoers. We reden er anderhalf uur later vandaan met een nieuwe laptop en een klein Olympus cameraatje dat mega-goede foto's maakt (handig, kan zo in de binnenzak). Met stalen gezicht zijn we hier langs de douane gehuppeld..

Vanuit Flagstaff verder gereden naar Sedona, dat temidden van rode bergen ligt in Oak Creek Canyon. De tocht er naar toe ging dwars door de bergen, langs Oak Creek en leverde al vele mooie vergezichten. En leve de jetlag, want zo kwam het dat we de volgende dag voor dag en dauw alweer het nog slapende Sedona doorkruisten op zoek naar het beste plekje om de sunset te aanschouwen. Prachtig gezicht die ochtendzon op de rode rotsen.
Vervolgens verder gereden via het mijnstadje Jerome. Daar hebben we het plaatselijk museum bezocht met veel informatie over dit door branden geteisterde stadje. Eens een welvarend oord en nu grotendeels vergane glorie, maar met nog een paar historische gebouwen. "Historisch" is hier alles van voor de oorlog, zo begrepen we al snel. De Amerikanen zijn er dol op, getuige ook hun reacties (wow...oh my god..jee) op de 30 minuten durende film, gelardeerd met veel oude beelden van het stadje.

Toen verder, dwars door Arizona, via Prescott en Phoenix. Onderweg verandert het landschap voortdurend. Je verwacht toch wat eentonigheid als je denkt aan Arizona (woestijn, zandkleurige rotsen), maar we doorkruisten ruige bergketens bezaaid met dennenbomen tot vlakten met metershoge cactussen.We zijn een paar dagen neergestreken in Tucson. Vanuit daar hebben we diverse plekken in de omgeving bezocht, zoals een oude missiepost, het Sonora Desert Museum en het Pima Air & Space Museum (waar we 2 dagen later weer voor de poort stonden omdat Jurg het angstige gevoel had dat hij nog niet met elk toestel op de foto stond...dat klopte want het waren er honderden). Jurg raakte zowat in extase toen er ineens een F100 (geloof ik) over kwam vliegen. Daar lopen in Nederland bij vliegshows hele volksstammen voor uit, begreep ik. Dit museum heb ik overigens omgedoopt tot het Piemel-museum: het is toch een plek met hoog testosteron-gehalte waar de vrouwen achter hun man aansjokken of wachten tot die weer uit de flight-simulator komt tuimelen. Wetende dat Jurg eigenlijk best piloot had willen worden, weet ik me overigens op dit soort plekken altijd wel te gedragen als een begripvol en geduldig echtgenote. Dat dit duidelijk moge zijn...
Ook het Titan Missile Museum mocht zich verheugen op een bezoekje; hier staat ondermeer een complete raket in de grond; overblijfselen uit de Koude Oorlog. In vroeger, barre tijden waren daar dag en nacht mensen op hun hoede voor mogelijke aanvallen door de Russen. Je weet wel: het rode knoppen werk. Inmiddels zijn de kernkoppen verwijderd, maar de rest staat er nog net zo als toen. We kwamen er tijdens de tour overigens nog achter dat de wereld jaren geleden ternauwernood ontsnapt is aan een kernoorlog toen er per ongeluk (!!) een lancering in gang werd gezet. Door stomtoevallig geluk ging dit op het laatste moment niet door...
Een bezoek aan Tombstone (bekend van de beroemde schietpartij met Wyatt Earp) was ook onderdeel van het programma. Wel toeristisch, maar omdat wij vanwege de bekende jetlag al om 7.00 uur door de hoofdstraat met haar saloons en drugstores liepen, hadden we toch het idee dat we de enigen waren.
Zo rijdend en wandelend hebben we naast natuurschoon ook veel dieren gezien: miep-miep himself poseerde parmantig voor de camera vlak voordat ie (echt!) met een noodgang op de vlucht sloeg voor 2 honden (kai, kai). Ook woestijnratjes, coyotes, arenden, edelherten, stinkdiertjes, leguanen, spechten (de Gila-specht tikt gaatjes in die grote cactussen; dapper manneke) en eekhoorns ontsnapten niet aan ons waakzaam oog. En dat alles onder een strakblauwe hemel met aangenaam zonnetje. Ach; het leven van een reiziger is soms zwaar...

We zijn er lekker tussenuit geweest en waarschijnlijk beiden 2 kilo aangekomen door het eten bij Wendy's, Denny's, en meer van dit soort junkfoodketens. Vooral de Subway mocht ons vaak verwelkomen (hmm) en de Wal*Mart kwamen we niet uit zonder een zakje BeefJerkey (gedroogde vleesstrips).

Eenmaal thuis, is het niet moeilijk ons weer te laten overvallen door de waan van de dag. Dinsdag moeten we weer gelijk aan de bak en er ligt een hoop post te wachten om geopend en afgehandeld te worden. Voor ons gevoel gaat de achtbaan nu pas echt rollen. Maar met de afgelopen 10 dagen in the pocket, moet het lukken om het een beetje in proportie te blijven zien en de rust een beetje vast te houden.

Later!

BeefJurgie & Alice

• 18 Maart 2008 - 06:43

Rianne:

Prachtig. Alleen al door je schrijven krijg ik zin!! Bij ons staat dat gedeelte van Amerika volgend jaar op het program.Die man van mij wil op een motor door de grand canyon scheuren!! Niks mis mee toch? Hoop alleen zoals dit jaar geen rattelsnakes meer tegen te komen. Prachtige foto's van jullie van die beestjes.....maar die snakies liever niet!
    Welkom terug in Rhenen..

• 18 Maart 2008 - 08:46

Ruud:

Fijn dat jullie ervan genoten hebben. Wat een prachtige reis, een erg leuk verslag en sterke foto's. Die Miep Miep en leguaan waren wel erg dichtbij... Mooi, mooi, mooi.
    Ruud

• 18 Maart 2008 - 09:40

Willeke:

Welkom terug Knurg en Piemelellie! Fijn dat jullie er weer zijn!

Snel daten?

x

• 18 Maart 2008 - 10:18

Sandra Ter Braak:

Hoi Alice en Beefjurgie,
    Heerlijk zo'n reisverslag. Ik lees dit terwijl er voor ons nog langgg geen vakantie in het vooruitzicht ligt (pas in juli) Maar ik vindt het heel leuk om te lezen wat jullie gedaan hebben en je hebt groot gelijk even te profiteren van die lage dollarkoers.
    Het grote aftellen is volop bezig en ik leef met jullie mee!!!
    Tot woensdag Ellis.
    Groetjes Sandra

• 18 Maart 2008 - 10:22

Nelleke:

Hoi beiden, wat leuk weer wat van jullie te lezen! Morgen ben ik uitgerekend, nu komt het serieuze werk in zicht. Net als voor jullie trouwens. Succes met de laatste weken in Nederland.
    Groetjes Nelleke en mannen

• 18 Maart 2008 - 18:42

Petra:

Hai El en Jurg,

Prachtig verslag van jullie reis door (een gedeelte van) Amerika !! Ik ben jaloers !! ( nee hoor, grapje)
    Ook hebben jullie schitterende foto's gemaakt. Wat een ervaring.
    Welkom terug op Nederlandse en Rhenense bodem en tot woensdag El !!!

Groetjes Petra.

• 18 Maart 2008 - 18:58

Marian:

Hoi Ellis en Jurgen

Ik wil ook!!!!!
    Wow wat ziet dat er gaaf uit zeg..Jeetje. Leuk ook om zo het hele verhaal van al jullie belevenissen te lezen. Zal zeker ook jullie komende avontuur op de voet volgen.

liefs Marian

• 18 Maart 2008 - 19:45

Annemieke:

Goh, grappig reisje. Zo zijn wij een paar jaar geleden op weg naar Rusland gestrand in Winterswijk. Nou wat we daar niet beleefd en gezien hebben!!!!!! Misschien ook een idee om eens op internet te plaatsen met waanzinnige foto's. Of zal dat toch wat minder indrukwekkend zijn??? Ik blijf gewoon jullie maar lekker volgen Super!

• 19 Maart 2008 - 12:41

Rialef:

Leuk jullie avonturen te lezen, wij hebben de koffers net opgeborgen maar de kriebel blijft....tot gauw