Zweet en kaketoes - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu Zweet en kaketoes - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

Zweet en kaketoes

Door: Jurgen & Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

02 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Zweet,

Wat een naar stuk vreten is dat zeg!! De '@@3!!&^&*** mug. Rowin, Martin, de Pater, Nanda, Ellis, moi en nu ook Bruno gezellig op en af onze bedstede. Reken maar dat onze gezondheid nu nog meer nummer 1 wordt. Zo kunnen we niet werken. Zijn er nog 2de hands imkerpakken? Ik heb de tersiana parasietjes bijna verslagen en zal dus met Waterboy Ad de Vries zaterdag weer naar Senopi afreizen. Ellis "bad luck" van Minnen is steady op maandag en zal samen met Bruno "Madman" Braak naar Senopi gaan. Ellis is natuurlijk ook nieuwsgierig naar de aflevering van Llink op 4 oktober.
De afgelopen week, na de geweldige immunisatie dag, verliep kalm en rustig. De polikliniek begint er goed uit te zien, de groentetuin bijgewerkt, wat formele plichtplegingen, een evacuatie, een aantal zieken behandeld en onderhandeld voor de bouw van het gastenverblijf. Nu dus lekker uitzweten.
Die evacuatie was ook typisch. Bruno en ik waren aan het verfen toen er mannen met een bamboe brancard voorbij kwamen stiefelen. Wij dachten dat ze naar de Kebar zouden lopen en hebben er geen aandacht meer aan geschonken. S' avonds hoorden we dat er een patient was in het huis achter ons. Wij met de "where there is no doctor" (graag een nobelprijs voor de schrijvers hiervan)naar de patient. De patient was een meneer die moeite had om te praten en er uit zag of hij te lang in de goelags had gezeten. Het is dat we toevallig langs gingen anders had meneer het zeker niet overleefd. De dragers en meneer waren namelijk drie dagen door het oerwoud komen lopen om tot de ontdekking te komen dat de verpleger naar de stad was vertrokken. We hebben de arme drommel wat pap gegeven en antibiotica die hij helaas weer heeft uitgebraakt. Het zag eruit als TB, want hij hoeste ook vreselijk. De volgende dag onze flying Kees gebelt voor een noodvlucht. Moesten we wel 4 uur lopen naar de Kebar, want daar zou hij landen. Meneer ligt nu aan het infuus in het ziekenhuis in Manokwari om op krachten te komen. Mijn lik-me-vestje diagnose was juist: TB. Meneer krijgt nu 6 maanden antibiotica. Bruno en ik realiseerden ons echter opeens dat we ook behoorlijk kwetsbaar zijn. Is het niet zo bij TB dat in Nederland alle mensen waarmee het slachtoffer het afgelopen maand contact mee heeft gehad verplicht dienen te worden ingeeent? Juist! Eigen gezondheid Jurgen!!
De volgende weken staat het waterproject op het programma. Een bereklus om het samen met Ad allemaal uit te meten. Kaplaarzen, GPS en parangs, bloed, zweet en tranen. Hoogtes, afstanden, kubieke meters, logistiek, budgetbeheer. En helaas ontieglijk veel muggen. Maar ik ga de etters stuk voor stuk standrechtelijk executeren!!! Je moet voorbeelden stellen he. Los van de muggen, okay ook rode mieren moet ik niet, blijven we echter wel genieten van deze Garden of Eden. Wakker worden met het geluid van Kaketoes!, wie wil dat nou niet. Enw at is er straks mooier als echt water uit de kraan!!!

Maria, het hoofdpersoontje uit de film kan overigens nu helemaal haar arm strekken. Ze komt lachend aangerend wanneer we haar opzoeken. Onbetaalbaar.

Doeg en bedankt voor al jullie reacties en beslommeringen in Holland. Wat zou ik zin hebben in een ijskoud Pilsje. Ellis heeft fantasieen over zwembaden vol drop. Groet van Jurgen, Ellis en nu ook Bruno.

• 02 Oktober 2008 - 09:48

Miranda:

Hee mensen! Ai, jullie hebben wel vette pech zeg, met die malaria..balen dat die zo hardnekkig rond huist. Hopelijk zijn jullie inmiddels een beetje opgeknapt? Rustig an doen hoor, jullie workaholics hebben al zoveel fantastisch werk gedaan (nu al!!) om op terug te kijken, voldoende tijd en rust om bij te komen is nu het allerbelangrijkste. Maar zo te horen lukt dat nu ook een beetje, al verbaas ik me nog steeds over jullie werktempo, wat er allemaal al gedaan is, waanzinnig wat goed! Jullie hebben vast wel meegekregen dat wij hier in het (herfstige...) NL als een gek het Llink filmpje en de docu van 4 oktober aan het promoten zijn, dus we moeten gewoon wel winnen! En dan reserveren we gewoon een hoopje euros daarvan voor dat zwembad met drop :-) Hee kanjers, hopelijk knappen jullie snel op en komt er een spontane massale muggensterfte zodat 't wat lekkerder verblijven is daro. Veel succes!! Miran

• 02 Oktober 2008 - 12:54

Yantin:

jullie kunnen boeken schrijven straks, wat een ervaringen en belevenissen!!!
    Heel veel sukses ook met het waterprojekt en als dat gaatlukken zou dat helemaal te gek zijn!!
    en, inderdaad....let ook op jullie gezondheid he!! Ook ik ben erg benieuwd naar de film 4 okt. en als het mee zit krijg ik een koopie er van en kunnen jullie die dan ook weer zien als wij elkaar kunnen ontmoeten!
    lieve groet.

• 02 Oktober 2008 - 19:16

Wouter Bronsgeest:

Hallo daar. We zijn hier met 3 leden van omroep Llink nauwlettend jullie belevenissen aan het volgen. Die muggen is echt vette pech, dus take care! Nog steeds geweldig om al die voortgang te lezen. Tussen de luiers door sturen we hier zo veel mogelijk mensen op de SDSP af. De nieuwe site en jullie logboek helpen daar enorm mee. We houden jullie op de hoogte. Bye, namens alle vrijwilligers van de SDSP!

• 02 Oktober 2008 - 19:54

Ruben P.:

Hey Ellis & Jurgen,

Naast tijd, geld en energie investeren jullie ook jullie eigen gezondheid in het welslagen van het project. Ondanks tegenslagen maken jullie soms letterlijk het verschil tussen leven en dood bij sommige mensen. Keep up doing the good work! Om jullie extra te ondersteunen hebben zowel ROAN als ik op jullie filmpje gestemd (Nellekes stem hadden jullie al). Veel succes gewenst! Elke stap in de juiste richting is er één.

• 06 Oktober 2008 - 18:56

Mense:

euhh maken Kaketoes niet vreselijk veel herrie?

Maar goed, ik weet nog dat ik ooit in een hangmatje in de Pantanal naar vele overlviegende ara's (ook luidruchtig) lag te staren en da's zo'n beetje mijn favo vakantieherinnering (naast een of ander vakantie in Italie met vage kennissen), dusss (een mooie omgeving, malaria of what ever doet blijkbaar iets met je waarnemingsvermogen ;-))
    Dikke Kus