We zijn er weer. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu We zijn er weer. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

We zijn er weer.

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

28 Juli 2009 | Indonesië, Bali

Te laat.

Hoogtijd voor een nieuw weblogbericht. Het was voor ons even een goed teken deze writersblock. Lekker opgaan in het alledaagse Holland was leuk. Toch is Nederland na een jaar rimboe iets minder alledaags. Het zit em in kleine dingen waaraan je merkt dat je uit papoea komt. Zo valt het echt heel erg op hoe ongelooflijk rijk we zijn. Elke rotonde, elke fietsbrug, elk bordje met daarop aangegeven dat je zoveel kilometer te hard rijdt. Elke invalideparkeerplaats, het reclamedrukwerk wat elke dag in je brievenbus gesodemieterd wordt en die je meteen de kliko in dondert. Verkeersborden met daarop een overstekend eendje. Elke huiskamer met breedbeeld HDTV, elke tuin met driekleurig steenbeslag en kekke waterpartij. Elke voorraadkast die zo uitpuilt dat 20 procent ervan nooit opgegeten zal worden.
Even ons rillerig begin daargelaten was het vooral fijn om weer in Nederland te zijn. Helemaal omdat we eigenlijk op vakantie waren. Van de warme douche, de kazen en het orderlijk verkeer wordt door ons enorm genoten. Ook de neerlandse mug mag ons naar hartenlust steken en de rest van het ongedierte die lachen we natuurlijk vierkant uit.
Het weer was ook prima te pruimen en het leukst was natuurlijk om velen van jullie weer te zien. Hoewel het een illusie is een verloren jaar in een avond bezoek in te halen is het bij velen toch gelukt een niet te hooggespannen avondje te vullen als vanouds, met wat versnaperingen en een hoop onzinnigheid. En zo hoort het. Degenen die wij helaas niet meer konden zien of niet vaak genoeg bieden wij onze excuses aan. Volgende keer beter. Het blijkt onmogelijk iedereen die ons en vooral de papua’s en de projecten van de sdsp een warm hard toedraagt in levende lijve te bedanken.

Zoals gezegd wentelde we ons heerlijk in de Hollandse overvloed. Het fijnst was het om met lekkere trek de AH binnen te lopen en je winkelkar vol te smijten met gevulde koeken, danoontjes en flessen wijn en bij de kassa pas na te denken hoeveel flappen je uit de portemonee moest trekken. Omrekenen in rupiahs is dan weer iets wat je niet moet doen. Vooral je auto op een stuk beton zetten en daar dan 12 euro voor moeten betalen is iets waarvan we in razernij konden ontsteken.

In Nederland hebben we voor het werk in de rimboe ook goede contacten opgedaan. Waterzuivering, afvalverwijdering, medisch, onderwijs, landbouw, gereedschap. We kunnen er weer tegenaan.

We willen met deze mail, nu we in Holland onze administratie piekfijn op orde hebben, jullie heel hartelijk danken voor alle steun. Niet in het minst voor het ongelooflijke bedrag wat in het koffertje is gestoken. Stortingen van tientjes tot 1000 euro. In totaal hebben we 18000 euro ontvangen. Maria’s arm, een studente die kan afstuderen, 6 emergencie vluchten, noodhulp bij de aarbeving, landbouwgereedschap, onderzoekskosten in het ziekenhuis, bijdrage voor medicijnen, melkpoeder voor baby’s, lesboeken en woordenboeken, een aantal specifieke operaties, transporten, bijdrage voor een imunisatieronde en klamboe’s. Hoeveel mensen zouden er gered zijn dankzij jullie steun? We hebben nog geld over dat we graag willen gebruiken voor een groot project naast het moeder en kindzorg project. Op dit moment denken we aan een internaat voor basisonderwijs voor kinderen in het binnenland. Daar moet dan nog wel wat geld bij. Misschien dat onze Llink uitzending op 5 september wervend werkt.

Terrima kasih namens de geholpen papua’s!!!!

Verders… We zitten nu in Padangbai op Bali met Maartje en Maarten. Erg gezellig en ontspannend. Werk begint via de mobiele telefoon wel door te sijpelen maar ach… Het is leuk werk. Het is ook leuk om naar de toeristen te kijken die als sardientjes in superwarme busjes worden uitgebraakt voor hun hotels. Wat is vakantie ‘vieren’ toch een raar fenomeen. Wij zijn ook toeristen en wij worden ook door die busjes uitgebraakt maar de dag nadat je bent uitgebraakt heb je het volste recht om te turen naar anderen die worden uitgebraakt en belaagd worden door verkopers. Net als vroeger op de camping. Iedereen ging er op de camping voor zitten om te zien of je huwelijk het zou houden wanneer je je tent ging opzetten. Dat geeft niks, morgen mag je ook kijken naar anderen die hun tent gaan opzetten. Zo kijken we dus naar onze mede-toeristen. Ruggen zwaarverbrand vanwege een verkeerd ingeschatte snorkelsessie, mokkig voor zich uitstarende echtparen tijdens het avondmaal omdat zij wel een veel te duur kettinkje wilde kopen bij de verkoopster en hij niet. De leuksten zijn diegenen die vanaf dag 1 een veel te blij gezicht opzetten en bij alles “heerlijk” en “fijn” en “lekker he”, roepen. En dan die vrouw ernaast waarbij haar lichaamshouding verraad dat meneer thuis nooit een blij gezicht heeft en “heerlijk” en “lekker” en “fijn” zegt. Je voelt dat er een knallende ruzie in de lucht hangt die maar een kleine aanleiding nodig heeft. Een veels te duur kettinkje kopen bijvoorbeeld.
Maar toegegeven, je moet wel een enorme zuurpruim zijn om Padangbai niet leuk te vinden.

Tot zover weer,

E en J

Ps: onze website www.kuku.nl is vernieuwd.
Leo en Lies: we denken veel aan jullie.
Will, Annemieke, Alef, Ria, Xaviere, Nelleke, Ruben, Elsbeth, Hugo en anderen: de volgende keer hopelijk wel een kop koffie.
De band: thanx voor de kadootjes….

• 28 Juli 2009 - 09:22

Ria Kok:

Hoi Ellis en Jurgen, nu alweer terug? Dat is wel heel snel gegaan, komt natuurlijk omdat wij net in deze periode 3 weken op vakantie zijn geweest. We hebben de caravan met voortent op een camping in Italie gezet, ik heb geen duur kettingkje gekregen maar onze relatie heeft het overleefd en we gaan weer gewoon samen verder in Nederland!! Jurgen zelfs in AH heb ik je niet mogen ontmoeten en je bent er wel geweest lees ik, volgende keer toch maar beter plannen! Groetjes en werk ze, dikke kus Ria.

• 28 Juli 2009 - 10:02

Ellen:

Ik lees jullie verhalen met veel plezier. Ik blijf jullie volgen. Keep up the good sprit. Liefs.

• 28 Juli 2009 - 12:07

Alex:

Weer een leuk bericht. Ik herken licht iets in het campingverhaal...mmmmm. Wel lang geleden. En ik maar denken dat ik invincible was.... Goed te weten dat jullie goed zijn aangekomen. Geniet ervan daar!! Het was leuk jullie in ons simpele land te ontvangen. Nu gaan we weer verder met jullie missen. Doei!!

• 28 Juli 2009 - 12:59

Yantin:

jeetje al weer op Bali!!! leuk te lezen hoe jullie alles ervaren hebben daar weer in Ned. en zeer herkenbaar ha ha ha!! Jammer dat ik jullie niet even life kan zien en spreken. Ik geniet volop op de nieuwe stek en hoop dat jullie daar ook nog een keer kunnen komen. Ook weer erg veel werk hier te doen!!Maria zoekt weer kontakt met mij trouwens!! Heel veel plezier daar nog even en weer heel veel sukses en plezier op Papua. Klasse trouwens van het geld voor het koffertje, super mensen!!!
    lieve groet, ook namens Holis.

• 28 Juli 2009 - 13:01

R Van De Band:

Lekker, fijn en heerlijk om jullie vertrouwde berichten weer te lezen.

Echt lekker! :)
    Geniet van dat wat is, en het was heerlijk om jullie in onze buurt te hebben lett. en fig.
    Tot morgen

Liefs Ricky en vast ook van de rest van de band

• 28 Juli 2009 - 15:18

Barbara:

Ben blij en gerust gesteld dat jullie het vliegtuig weer uit zijn gekomen en de bus zijn uitgebraakt....Weer terug op de plek van willen zijn omdat je daar zo veel bereiken kan!
    Ik ben trots op jullie!
    Groet en kussssss

• 28 Juli 2009 - 18:01

Hugo & Annemieke & .:

he helden,
    jammer inderdaad dat we julie gemist hebben. Heb mischien nog steeds over een paar maanden werk in Fakfak. dan kom ik wel weer bij jullie kijken (duimen dus). verder xit ik nu op de verloskamer bij annemieke. zijn er al bijna 12 uur en ze3 heeft nu een ruggeprik en weeopwekkers. duurt allemaal een beetje lang en zal nog wel een lange nacht worden.

liefs hugo en annemeike

• 28 Juli 2009 - 19:21

V:

Hey poepies!

Probeer nog ff lekker te genieten op Bali! Hebben jullie wel verdiend na al die bezoekjes... Wij weer terug uit Bretagne, nu voorpret voor Italia (en opeens lijkt 2 weken zonder die 2 toch wel stiekem een beetje lang). Wie kiep in tuts!!! Enjoy!!!!!!!!!!

Dikke knuffels en zoenen,
    ook van S en Z

• 28 Juli 2009 - 19:27

Carlijn:

Fijn te lezen dat jullie weer goed zijn aangekomen. Heel veel succes en plezier met de rest wat jullie te wachten staat!

X Carlijn

• 06 Augustus 2009 - 21:22

SDSP:

Heel veel succes weer. Heerlijk om jullie weer even gezien te hebben. Het gaat als een trein allemaal, top. Groeten van het SDSP-team.

• 07 Augustus 2009 - 18:49

Alt Annemieke:

Succes weer!!!
    En Ellis nog bedankt voor je felicitatie op Hyves voor mijn verjaardag!
    Groetjes.

• 09 Augustus 2009 - 15:28

Annemieke:

Zat ik toch net effe te bevallen toen jullie dit schreven! Haha. Maar, volgend jaar proberen we het gewoon weer, en anders spreken we af op Bali, of Manado, gaan wij duiken en kunnen we daarna met de kleine Boris spelen! Zoen en veel prachtige projecten! Ons kraamkado volgt.

• 17 Augustus 2009 - 15:10

Marijke Vd Linden:

Goh ik herken het nu ook. Heb net 4 weken vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Afrika en ben een dag terug. Wat jij beschrijft in het begin is zo herkenbaar. Zo rijk zijn we hier maar ook zo bekrompen. En zo op onszelf. Het is mooi om mee te maken en de ervaring deel te laten worden van mijn leven. Misschien kan ik ook eens bij jullie vrijwilligerswerk komen doen. Dat lijkt me geweldig in een moeder-kindcentrum.
    Ik lees elke keer jullie verhalen en geniet ervan maar bovenal bewonder ik de bevlogenheid.
    Veel succes met een nieuw begin en heerlijk dat je zoveel kan doen.
    Liefs en knuffel

• 01 September 2009 - 21:16

Nens:

Dat je toch potverdikkie jouw foto in dat hangmatje in het fotoboek plaatst en er niet als titel bijzet dat jij je die heeeeeel bezitterig hebt toegeeigend!!! En ik mis de Baaf-foto's. ja sorrie Ellie, ff een kritisch nootje. Verder super foto's! Die met die kat op Bali; mooie compositie. En wat een stoere neef heb je; wat een knoeperd; maar dat zijn de liefste en de knapste (weet ik uit ervaring ;-))
    X