aardbeving Manokwari - Reisverslag uit Rhenen, Nederland van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu aardbeving Manokwari - Reisverslag uit Rhenen, Nederland van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

aardbeving Manokwari

Door: Ellisen Jurgen / Charles en Gré

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

04 Januari 2009 | Nederland, Rhenen

Namens Ellis en Jurgen even dit korte bericht. Misschien hebben jullie het al gehoord via nieuwszenders (hoewel info erg summier), maar gisteravond rond 22 uur ned. tijd, is er een zware aardbeving in West Papua geweest (7.2 op schaal van Richter), gevolgd door een nog zwaardere 2e beving (7.9 op schaal van Richter). Het epicentrum lag in zee bij Manokwari. Gelukkig maken Ellis en Jurgen het goed. We hebben ze na de 1e beving aan de telefoon gehad, daarna via sms. Er schijnt behoorlijk wat schade te zijn en er is een hotel ingestort, waar 5 mensen omgekomen zijn. Het Yat lijkt de aardbevingen goed doorstaan te hebben en in Senopi was alles na de 1e beving in ieder geval oké. Na de 2e beving nog niet bekend. Laatste sms'je van vanochtend 7 uur ned. tijd:
Hoi, we houden het even bij sms, omdat elektriciteit voor onbepaalde tijd uitgevallen is. Met ons alles goed, wel erg geschrokken. De 2e was erg eng. Gevoel is niet te beschrijven: angstig en je bent constant alert. Slapen vannacht buiten. Zijn nog niet in stad geweest. Weten dat er 5 doden in hotel Mutiara te betreuren zijn en veel materiële schade. We nemen geen risico's, probeer je geen zorgen te maken. Zijn voorlopig alleen op nr. +6281227633220 te bereiken. E&J.

Laten we hopen dat de schade in West Papua mee blijkt te vallen, want hoe het in de rest van het gebied is, is nog helemaal niet bekend.
Hopelijk is het volgende bericht weer van de oude vertrouwde schrijvers!!

Iedereen de hartelijke groeten,
Charles en Gré van Minnen

• 04 Januari 2009 - 10:13

Keijsertjes:

Goed wat te horen, ze smsten net dat zij okay zijn. Gelukkig. Maar hopen dat de schade en het leed in Papua "mee valt". Wat maken de mensen daar toch veel mee..

• 04 Januari 2009 - 11:51

Yantin:

heb ook al kontakt gehad met Ellis en Jurgen en merdere mensen in manokwari. Er zijn nog steeds naschokken en het aantal doden in het Hotel is 15 tot nu toe. Heb E en J tips gegeven voorzover ze dat zelf al niet bedacht hadden en kontaktnr, van Thomas in Manokwari. Het komt allemaal vast goed maar dit zijn hele spannende momenten inderdaad die ik herken !! Bedankt voor de info.

• 04 Januari 2009 - 12:10

Gaby En Eline:

Hi Jurg en Ellis,

Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid, zet m op. Ik heb sms contact met Thomas Winarto gehad, hij maakt het goed en is nu in hogere gebieden in Manokwari. Ik heb hem jullie nummer gegeven, zijn nummer (als jullie die nog niet hebben) is 08 12 42 88 475).

Succes en groetjes,
    Eline en Gaby

• 04 Januari 2009 - 12:31

Gerritha:

Hey E&J,

Nog steeds alles oke?
    hoop snel meer te lezen.
    Zet m op, we leven met jullie mee.

Groet, Gerritha

• 04 Januari 2009 - 13:16

Annemieke En Hugo:

Hoi Jurgel, sterkte en heel blij dat jullie ok zijn! Ik weet geen tips, dus kan alleen maar zeggen: wees voorzichtig.
    Als we wat kunnen doen horen we het wel. Hugo zit trouwens in de buurt, ergens tussen Singapore en Surabaya, als ie op de kant is kun je hem bereiken op 0031614342123. We denken aan jullie!

• 04 Januari 2009 - 16:38

Henderina:

Hi Jurgen en Ellis,
    Hoop dat alles nog steeds goed is en met de mensen om jullie heen. Ik denk aan jullie.

Lieve groet
    Henderina

• 04 Januari 2009 - 17:24

Rianne:

Aiai wel/geen goed bericht.
    Gelukkig zijn jullie ok

• 04 Januari 2009 - 19:00

Marijke Vd Linden:

Heel veel sterkte en het is een vreselijk nieuws. Ik hoop dat het dan hierbij blijft en dat ik over een tijdje van jullie zelf weer berichten verneem.

Liefs

• 04 Januari 2009 - 19:14

Monie Jufuway:

Hopelijk gaat het weer goed daar .. hoor snel van jullie .

• 04 Januari 2009 - 19:28

Carlijn:

Hey Jurgen en Ellis,

Dat is schrikken. Veel sterkte/succes!

Groetjes Carlijn

• 04 Januari 2009 - 21:42

Wouter Bronsgeest:

Fijn dat alles met jullie zelf goed gaat. Hoop dat jullie dit snel kunnen lezen en dat de commnicatielijnen blijven werken na de beving. De SDSP-ers zijn allemaal op de hoogte gebracht. Sterkte!

• 05 Januari 2009 - 08:34

Nelleke:

Dag Ellis en Jurgen,

Veel sterkte daar!

Nelleke

• 05 Januari 2009 - 15:48

Jos:

Beste allemaal,

Jurgen en Ellis zullen ongetwijfeld geconfronteerd worden met vele schrijnende situaties en zullen dan hulp willen bieden. Daarvoor is natuurlijk wel extra geld nodig. Mochten jullie willen helpen, denk dan aan een extra financiele bijdrage aan het "koffertje" van Jurgen en Ellis. Hoe dat werkt vind je op Kuku.nl

• 05 Januari 2009 - 23:39

Ellen (van Papoea):

Hallo Jurgen en Ellis, ik volg jullie berichten altijd op de voet, maar reageer nooit. Maar deze keer wilde ik jullie sterkte wensen met de spannende tijd. Blij dat alles goed met jullie is. Doe goede dingen en Hati,Hati he. Liefs, Ellen

• 06 Januari 2009 - 10:07

Willeke:

Ellis smste gisteren: Ja, redelijk rustige nacht gehad, 2 naschokken. Zagen net groot vrachtvliegtuig overkomen met hulpgoederen en tenten uit Biak. Gaan straks kijkje nemen in de stad, kijken of we iets kunnen doen. x.

Gevolgd door later: De schade valt gelukkig erg mee, afgezien van de 2 ingestorte hotels, 15 bevestigde doden en veel klein letsel in ziekenhuizen met name scheuren in muren. We zien mensen al bezig de schade te repareren, winkels nog wel bijna allemaal dicht. Hoe het verderop is: geen idee, horen wilde verhalen over weggespoeld dorp, maar niets bevestigd. Voor zover wij nu kunnen beoordelen is er geen extra hulp nodig. In Senopi alleen kerkgebouwtje schade en de weg is op sommige plekken erg verraderlijk. Kus! J&E

• 06 Januari 2009 - 10:37

Charles En Gré:

We houden voor Ellis en Jurgen de geregistreerde aardbevingen in het gebied bij en gebruiken daarvoor o.a. de site www.indonesiepagina.nl. Daar kun je via de link aardbevingen alles volgen. Wordt regelmatig ververst en plaats exact aangegeven m.b.v. google earth.

• 06 Januari 2009 - 17:04

Tik 'n Caro:

Het was fijn jullie stemmen te horen gisteren. Het is zo onwerkelijk 7,2 en 7,9. Hoop dat er nu geen naschokken meer zijn! Laat maar horen wanneer we wat mogen doen voor jullie!

X uit Jogja

• 09 Januari 2009 - 15:36

Jos:

Update. Ik had net Ellis aan de telefoon (vrijdagmiddag nederlandse tijd). Het gaat goed naar omstandigheden. Jurgen is vandaag vertrokken per vliegtuig MAF naar Senopi met medicijnen. Daar was inmiddels behoefte aan. De mensen in Senopi zijn erg bang en durven nauwelijks naar hun tuinen. Het lijkt erop dat het zwaartepunt van de voortdurende bevingen tussen Sorong en Manokwari ligt en dus zijn geconcentreerd rond de Kebar. Het patroon van de aardbevingen, de frequenties en de lange duur wijken totaal af van wat men gewend is. Onze Nederlandse vakantieganger Matty is vandaag goed aangekomen in het YAT-logement. De aanwezigheid van deze nuchtere Nederlander biedt Ellis gelukkig weer de nodige afleiding. Ik maakte live aan de telefoon een aardbeving mee. Op internet zag ik achteraf dat het er een was van 5.3 op 48 km ten NW van Manokwari. Ellis voelde hem wel duidelijk maar was er niet erg van onder de indruk. Dat stelde mij wel gerust want ik vroeg me echt af wat die tientallen bevingen tussen 5 en 6 nu eigenlijk betekenen en wat je daar van merkt ter plaatse.

• 17 Januari 2009 - 17:47

Mairy En Stef Rompas:

We volgen jullie projec op de voet en het is daar op fijn om te lezen dat het goed met Jurgel&Ellis gaat en dat de schade redelijk beperkt is voor zo ver het te overzien is.Als we iets kunnen doen horen we het van jullie.Veel sterkte.
    Groeten Mairy&Stef Rompas