Je vergeet het je hele leven niet... - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu Je vergeet het je hele leven niet... - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

Je vergeet het je hele leven niet...

Door: Jurgen & Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

06 Oktober 2009 | Indonesië, Manokwari

“Unieke ervaring, je vergeet het je hele leven niet”.

Dat denken wij ook niet. We zouden net zo goed op een andere planeet kunnen leven. Hier leven andere wezens dan op planeet Nederland. Hoewel Nederland ook een vreemde planeet is: www.nu.nl kwam met het belangrijke nieuws dat “mensen die Paul of Catherine heten het meeste aan partnerruil doen” Waardoor we ineens heel anders tegen Paul Rosemoller kijken. Maar goed, even los van dit fantastisch nuttige en zeer verrijkende onderzoek. Nu ons eigen onderzoek: Welke planeet is beter? Hier onze echte Nederland versus West-Papua poll.

Grootste whiskeydealers:
Nederland: Gall en gall
Papua: De plaatselijke politie

Grootste bedrijf:
Nederland: Koninklijke Shell
Papua: De plaatselijke politie

Rijkste inwoners:
Nederland: De koningin en de familie Brenninkmeijer
Papua: Tja, de plaatselijke p…

Grootste ramp:
Nederland: iets met water
Papua: gedeelde plaats: bevende aarde en de plaatsel... po..

Meest gebruikte verbinding
Nederland: De A2
Papua: Voor zover wij weten is er geen verbinding

Favouriete gerecht:
Nederland: een kledder van kool
Papua: een kledder van sagomeel

Gevaarlijkste dier:
Nederland: De zijdeprocessierups
Papua: gedeelde plaats: de zeekrokodil en de Aaargh, ular putih (witte slang)

Meest gehate bedrijf
Nederland: De DSB stank
Papua: PDAM: water(loos)leidingbedrijf van Manokwari

Domste idee
Nederland: De ouders van Gerard Joling leek het verstandig om kinderen te krijgen
Papua: De ouders van de plaatselijke politie leek het verstandig om kinderen te krijgen.

Nog dommer idee
Nederland: Het verstrekken van flatscreen tv’s aan mensen op het sociaal minimum omdat ze anders in een isolement zouden komen.
Papua: De ongeschoolde dorpshoofden in het binnenland van een peperdure satelliettelefoon voorzien. Hij moet in het stopcontact gestoken worden…. Welk stopcontact? Bovendien moet je een antenne zo groot als een sinterklaasstaf met je mee zeulen en richten op….iets. Na het zien van de telefoonrekening hebben de Papua’s een nieuwe functie gevonden voor de telefoon: als roos voor schietoefeningen.

Beste bar
Nederland: “De Koning” in Rhenen. (Daar drupt de alcohol uit gouden kranen)
Papua: De tuinen van Jeremias. (Daar drupt de alcohol uit de bomen)

Nooit doen
Nederland: Een zinnig gesprek proberen te voeren met een medewerker van de informatie beheer groep.
Papua: Een zinnig gesprek proberen te voeren met de pla…pol.

Echt nooit doen
Nederland: Met een verdacht pakje het politiebureau inrennen en “Allah akbar” roepen.
Papua: Met pijl en boog het politiebureau inrennen en ‘papua merdeka” roepen.

Grootste ergernis
Nederland en Vlaanderen: “plopperdeplop”
Papua: “Mohon maaf untuk sebentara waktu penerbangan Merpati di tunda”.
“Onze excuses, voorlopig is de vlucht van Merpati uitgesteld”

Heel leuk:
Nederland: De mensen in de lente
Papua: De mensen in het bos

Echt zweten:
Nederland: Alle mensen die Paul en Catherine heten (zie boven).
Papua: Alle mensen

Typisch spreekwoord:
Nederland: as de koei’n te grezen hebb’n dan zoal d’r wol iene oetkieken
Papua: Selalu ada waktu: “ Er is altijd de tijd”

Beste automobiel
Nederland:De DAF truck
Papua: De Grote Verdwijntruck

Goed, hebben we ook nog wat zinnigs te melden. De projecten lopen dan weer zozo en dan weer als een speer om vervolgens in elkaar te donderen waarop het geheel weer wonderbaarlijk herrijst. Een beetje als “de toppers” dus.

In het kort:
• De koude oorlog met de buren in Manokwari is gestaakt. We zijn weer (ietwat voorzichtige) dikke maten. Dus Grietje, geen punt meer.
• De auto’s - Eentje staat nog bij de plaatselijke politie. Maar aangezien ze altijd voor rede vatbaar zijn, zal dit wel loslopen. De andere auto, daar is vandaag het kapotte onderdeel van binnengekomen. Slechts drie maanden levertijd. “Eat your heart out DHL”! Die gaat toch zeer binnenkort echt weer rijden.
• Het YAT logement - De hele administratie onder de loep genomen, een heuse vergadering gehouden met alle betrokkenen en de neuzen staan weer de goede kant op.
• Cacao - De eerste oogsten zijn binnen en verkocht in Manokwari
• De groentetuin - Vrouwen uit Senopi staan op de markt in Manokwari met groenten uit Senopi.
• ‘Souvenirs from Senopi’ – Worden nu verkocht in het YAT en in een souvenirwinkel in Manokwari. Opbrengsten gaan naar de vrouwengroep.
• Kippen - Door hongerige moslims tijdens het Suikerfeest is er een recordomzet geboekt.
• Gezondheid - De derde immunisatie ronde staat voor volgende week gepland. Dit keer structureel. Er is een koelkast in Senopi waar de medicijnen in bewaard worden. Een zeer groot wapenfeit: de overheid heeft de medicijnen en vaccins gratis aan ons verstrekt en zal dit in het vervolg blijven doen.
• De gouverneur komt naar Senopi en zal zowaar als eerste passagier op 13 oktober via de weg van Manokwari naar Sorong rijden. De eerste rijksweg is af!! Ik bedoel het is te doen om middels een zware cameltrophy in een slordige 20 uur van Manokwari naar Sorong te hobbelen. Go Gobernator!!
• Het gastenverblijf in Senopi is….. Af!!!! Jawel, applaus, jazeker. Nu geen “bijna af” of “volgende week misschien”, of “nog even wat verven”. NEE hij is AF!!! Nu de meubeltjes nog, maar dat is appeltje eitje….. :)
• Wij hebben al drie maanden geen water in Manokwari en hebben nu samen met onze Arfakbuurtbewoners een waterproject opgezet. Zij zorgen voor badkamertjes en dan pas zorgen wij voor de aanleg van een waterleidinkje vanuit 2 waterbronnen hier vlakbij. Wie weet. Overigens kwam er iemand van het waterleidingbedrijf vragen waarom wij de rekening van afgelopen maand niet hebben betaald. (“Kalm blijven Jurgen Nagel, rustig blijven ademhalen, nee niet die bijl pakken, is nergens voor nodig, gewoon rustig zijn keel loslaten, gewoon rustig, heel langzaam heeeeel langzaam en rustig, zennnn…”). Wat een pannekoek.
• Er lonkt misschien een grote geldschietert voor jaar 3 en 4

Wij zijn voorlopig in het binnenland,

Dag, het allerbeste iedereen

@ Wil en Seeb… heel veel succes en geluk gewenst. Sms, naar de satphone wanneer het zover is.
@ Ole & Putih: nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag 18 september en dubbel gefeliciteerd met de aanstaande kleine spruit!
@ Pikkie: stoere, stoere actie…. !!!!

• 05 Oktober 2009 - 19:19

Wouter Bronsgeest:

Hoi hoi,

Te gekke resultaten. Veel plezier, succes, sterkte in het binnenland! Het SDSP-team

• 05 Oktober 2009 - 23:00

Bruno:

Wauw, een hoop dingen in gang dus. En wat je me bromt: flatscreens aan mensen geven omdat ze anders in een sociaal isolement zouden raken? Idioot.
    Gelukkig gebeuren er ook een hoop mooie dingen. Matisyahu heeft een nieuwe plaat; mijn voetbalteampje is drie wedstrijden ongeslagen; én zag ik jou (Jurgen) toevallig langsrijden op een scooter bij Inpakken en Wegwezen van twee andere Nederlanders (op Bali geloof ik).
    Het beste daar en liefs voor iedereen!

• 06 Oktober 2009 - 01:08

Yantin:

yes!!! goed gedaan luitjes, het ziet er weer goed uit , weer veel vorderingen, gefeliciteerd!! ennuh,...ja de plaatselijke politie...zal NOOIT veranderen..Hier op Lombok de grootste grap: heb je de brandweer nodig dan moet je die persoonlijk gaan halen bij de kazerne want ze rijden niet meer uit na een telefoontje want er is te veel vals alarm geweest!! Als dit mij overkomt kan ik het wel schudden want voor ik daar ben is het huis al afgebrand hi hi hi!!! Leve Indonesia!! liefs vanaf Lombok.

• 06 Oktober 2009 - 07:42

Deva Travel:

hoi jurgen,
    garuda komt medio 2010, hoop dat de verbinding beter wordt.
    we zijn van plan om voor de kerst richting papua, laat me weten wat moeten we meenemen voor jullie,
    heel veel sterkte,
    so sorry voor deze pla pol xxx

• 06 Oktober 2009 - 09:09

Een Van De Band:

Tot morgen!!!!
    Ik kan het zelf ook nog niet geloven.

xr

• 06 Oktober 2009 - 09:13

Heleen Smit:

(Moeder van Nelleke)
    Ook ik lees regelmatig jullie verhalen en ik wil eens laten weten hoeveel bewondering ik heb voor alles wat jullie voor de mensen daar doen. Ook de originele verhalen vind ik prachtig om te lezen. Doordat ik veel gereisd heb kan ik me een heleboel levendig voorstellen.Ik wens jullie heel veel succes met jullie werk en veel sterkte. Groet van Heleen Smit

• 06 Oktober 2009 - 18:19

Mense:

Ik heb een kritisch dingetje: domste idee 'ever' is wat mij betreft toch echt dat de ouders van Geert Wilders kinderen wilden (dat plaats de ouders van de plaatselijke politie weer in een heel ander licht).
    Maar verder; luuf joe!

• 07 Oktober 2009 - 09:52

Ruud:

Niet alleen in Manokwari is de politie vreemd bezig hoor.
    Tijdens een ultrakort ritje kreeg ik, gezeten in mijn veilige auto met kreukelzones en airbags, een boete voor het niet rijden met gordels. De fanatiek schrijvende diender zat los op een motorfiets...

Verder wens ik jullie heel veel succes in Senopi.

• 07 Oktober 2009 - 11:19

Janske:

Tja en dan is er in Nederland nog de pvv met z'n belachelijke, over the top plannen over wat er met de buitenlanders in Nederland moet gebeuren...

Ik vindt het echt super wat jullie daar allemaal doen en bereiken! Suc6!

• 12 Oktober 2009 - 08:19

Barbara:

Sorry kan even niets zeggen..... nee ook niets typen..... heb een onbedaaaaarlijke giechel naar aanleiding van jullie verhaal !!!!! Om uit te printen, in te lijsten en aan de muur te hangen !!!
    Me love you !!!!! Dikke zoen achter het oor en een klets op je rug omdat ik zo ontzettend hard moet lachen... mijn haren gaan er bijna van krullen....

• 16 Oktober 2009 - 17:28

Wilma:

hoi Jurgen en Ellis, ik had jullie weblog even niet gelezen.maar tjonge, wat zijn jullie goed bezig. En niet te vergeten...wat een in casseringsvermogen hebben jullie! TOP!! ik blijf jullie volgen.
    Groetjes
    Wilma