Nageltjes bijten... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu Nageltjes bijten... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ellis en Jurgen Nagel - WaarBenJij.nu

Nageltjes bijten...

Door: Jurgen & Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis en Jurgen

04 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Oei, oei, wat vinden we het spannend: vanavond wordt Aanpakken & Wegwezen uitgezonden (LLiNK, Ned. 3 om 20.30 uur) en we zijn zowaar een beetje zenuwachtig...

De afgelopen dagen hebben we wisselend doorgebracht in bed, op de brommer of achter de computer. In bed omdat we beiden malaria hadden (een aantal pijnlijke bilprikken later lijkt het ergste leed geleden te zijn), op de brommer om alle inkopen te doen voor de komende weken (watertank, regenpijpen, boutjes, moertjes, schroefjes, nippeltjes) en achter de computer om onze website hier en daar wat up te daten en natuurlijk onze voorbereidingen treffen voor miljoenen hits... :)

Hoewel we hebben gehoord dat kijkcijferkanon Paul de Leeuw tegelijkertijd met ons de lucht in gaat en ook een zekere Henk Jan Smits weer op de buis is met een nieuwe Idols-rip-off, hopen wij toch dat vele mensen af gaan stemmen op Nederland 3.

Zelf hebben we het genoegen beleefd op DVD een voorproefje te mogen bekijken van de uitzending en wij vinden het een heel mooi document waar we, ook als wij later 'oud en den dagen zat' zijn, nog met veel plezier naar zullen kijken. Maar oordeel vooral zelf!

Vanmorgen is Jurgen met Ad de Vries (waterexpert) met de jeep naar Senopi vertrokken om daar watermonsters te nemen, de mogelijke waterbronnen verder te onderzoeken en de eerste maatregelen te nemen om regenwater op te vangen. Het is verder de bedoeling dat Ad op basis van alle informatie een zo degelijk mogelijk plan fabriceert voor het structureel oplossen van het drinkwater- en sanitatieprobleem waar de bevolking zich voor gesteld ziet. Dus de nodige materialen zijn ingeladen en aangezien het weer hier redelijk is (lees: niet teveel regen) zouden ze er met een uurtje of 10 moeten kunnen zijn. Komende dinsdag volgen Bruno en ik, dan nemen we ook weer een lading cement, een microscoop, nog een watertank en nog wat medicijnen mee.
Tot aan 26 oktober zullen we nog wel een paar keer heen en weer naar Manokwari moeten om spullen in te slaan en logistieke zaken te regelen voor de opening van de kliniek op 26 oktober. We hadden gehoopt hem eerder te kunnen openen, maar dat was echt een onhaalbare zaak. Toch zijn we nog steeds blij, want de boel te kunnen openen 4 maanden na de start van het project, vinden wij eigenlijk al supergaaf. Er ligt nog een hoop werk te wachten waar we al een voorzichtige start mee hebben gemaakt, zoals vrouwenbijeenkomsten (wat zijn door hen ervaren problemen en wat zien zij als oplossingen), voorlichting geven over hygiene en ziektes en het begeleiden van een lokale cooperatie bijvoorbeeld. Nou, voorlopig gaan we dus niet naar huis en dat is mooi, want we voelen ons hier goed.

En zo lijken we allemaal weer genoeg boven Jan te zijn; de afgelopen weken waren enorm frustrerend, omdat de malaria je letterlijk sloopt. Je hebt totaal geen energie, bent duizelig en verschrikkelijk moe. En als je niet goed uitrust, duurt het alleen maar langer. Echt een &^%#*^ziekte. En dan hebben wij nog toegang tot de beste adviezen en medicijnen. Dat heeft lang niet iedereen hier. Maar goed; we zijn druk bezig om dat te veranderen!

Ik ben gisteren nog even bij Maria geweest; haar arm geneest supergoed na de operatie en de fysiotherapie en het is echt een heel vrolijk meisje. In het begin was ze stil en verlegen. Hoewel ze ontzettend veel pijn moet hebben gehad, heb ik haar ook zelden zien huilen; dapper is ze dus ook. Nu zien we haar echt loskomen en ze vindt het telkens heel gezellig als we op ziekenbezoek komen.

Wat een zenuwslopende wedstrijd is dat trouwens, waar wij aan meedoen met ons filmpje! We hoorden dat de SDSP alle zeilen bijzet om mensen te attenderen op de uitzending van vanavond en ze te bewegen om op ons filmpje te stemmen. Super natuurlijk, want we moeten de helft van het project nog gefinancierd zien te krijgen en dit is een fantastische kans. Maar we worden er wel helemaal nerveus van hier; het gaat namelijk al hartstikke goed – we staan geloof ik 2e nu. Zou echt te gek zijn wanneer we op 7 november horen dat we bij de ‘beste’ (zijn allemaal superprojecten natuurlijk) zijn geëindigd. Maar mocht dat zo zijn, dan begint de ellende pas echt, want dan schijnen alle tellers weer op 0 te gaan en begint het hele circus opnieuw tot aan 20 november. Maar dan mogen alleen nieuwe leden nog stemmen. Dus straks hebben we onze hele achterban gemobiliseerd en hebben we niets meer over! Nou ja, er zijn absoluut ergere dingen om over wakker te liggen, maar we vinden het allemaal wel erg spannend.
Maar vooruit dan, toch nog maar 1 keer de link naar ons filmpje “We don’t need flying cows”: http://reddegroensteomroep.llink.nl/video/we_don_t_need_flying_cows
Maar check ook zeker de andere filmpjes even; die zijn het bekijken meer dan waard!

We wensen iedereen heel veel kijkplezier toe vanavond. We denken hierbij maar even niet aan de koude biertjes, roseetjes en Griekse olijven die jullie daar ongetwijfeld bij gaan nuttigen, als je het niet erg vindt…. :)

Later!

Ellis


  • 04 Oktober 2008 - 09:44

    Rianne:

    Goed te horen dat jullie je in ieder geval beter voelen. Heel veel succes toegewenst met alles daar en geniet er ook vooral van.
    Groetjes

  • 04 Oktober 2008 - 11:32

    Ina:

    wat zijn jullie toch vreselijk goed bezig, en prachtige foto's. Succes vanavond.

  • 04 Oktober 2008 - 16:28

    Esther Broeksteeg:

    He die Jurgel,
    Blij te horen dat het wat beter gaat met jullie.
    Ik zit voor de buis vanavond hoor met een zak chips Ben heeeel erg benieuwd.
    Groetjes,Esther

  • 04 Oktober 2008 - 16:40

    Marja:

    Ik ga vanavond zeker kijken ben heel benieuwd.
    Maar ook leuk om jullie stemmen weer een keer te horen en jullie te zien.
    Veel liefs,
    Marja

  • 04 Oktober 2008 - 19:11

    Carlijn:

    Hey lieve Jurgen en Ellis,

    Die zenuwen zijn echt niet nodig. Ik heb net de uitzending bekeken en ik ben er eerlijk gezegd stil van geworden. Nu pas zie je eigenlijk wat jullie nu precies doen en ook hoe jullie opgenomen zijn door de bevolking. Het is fantastisch om te zien en ik kan alleen maar zeggen, ga zo door met jullie fantastische werk! Hier in Nederland is de boodschap in ieder geval goed overgekomen.

    Liefs Carlijn

  • 04 Oktober 2008 - 19:30

    Carel En Mieke:

    Dag beste mensen,

    We hebben muisstil op de bank jullie film bekeken en afentoe een traantje weggepinkt: wat een weergaloos geweldige klus zijn jullie begonnen. Daar kunnen we alleen maar heel stilletjes de hoed voor afnemen (en stemmen natuurlijk!)
    Het is ook voor ons -als paps&mams van Bruno- een fijne gedachte dat hij in jullie zulke mooie kompanen heeft. Op een dag komt er een carnavalshit "o was ik maar een Papoea!'.
    Liefs!

  • 04 Oktober 2008 - 19:31

    Egbert:

    met diep respect voor jullie zo even de uitzending gezien - ontroerend - hartverwarmend dat er nog mensen bestaan die 2 jaar van hun leven geven om mensen die niets hebben 9 in onze ogen tenminste) te helpen.
    heel veel succes

  • 04 Oktober 2008 - 19:34

    BeMiRoMa:

    He lieve nichtie en aangetrouwde neef.
    We hebben genoten vanavond, zo raar om jullie te zien. Maar we zijn zo trots op jullie, en we doen er alles aan om jullie op nummer 1 te krijgen. Heel heel veel succes met de verdere voorbereidingen en ik hoop dat alles lukt voor de opening.
    Liefs BeMiRoMa

  • 04 Oktober 2008 - 19:40

    Astrid:

    Prachtige uitzending! Stef had gezegd dat ik moest kijken. Erg onder de indruk. Meteen lid geworden en gestemd natuurlijk!!
    Heel veel succes!!
    Astrid Zuidema

  • 04 Oktober 2008 - 20:08

    Janwillem:

    Dag Ellis en Jurgen,

    Ontroerend om te zien hoe jullie je vol overgave inzetten voor de lokale gemeenschap. Overtuigend en hartverwarmend.
    Veel voorspoed,gezondheid en sponsoring gewenst van een geraakte tv kijker.

  • 04 Oktober 2008 - 20:13

    Anne:

    hallo!
    ik zag net de uitzending op tv, mijn complimenten! ik vind het super dat jullie deze taak op jullie nemen! mooi om te zien wat een positiviteit en doorzettingsvermogen jullie hebben en daar verspreiden! heel veel succes en ga vooral zo door!
    groetjes, een tv-kijker met veel bewondering (die graag eenzelfde stap als jullie zou willen nemen en hoopt dat in de toekomst ook ooit te kunnen...jullie zijn zeker inspirerend!)

  • 04 Oktober 2008 - 20:15

    Nelleke & Ruben:

    Selamat Jurgen en Ellis,

    Heel mooi om jullie op televisie in actie te zien! Het verbetered heel erg het beeld van wat wij hebben, van hoe jullie bezig zijn. En vergroot ook de betrokkenheid. We gaan ons best doen om meer stemmen voor jullie filmpje te genereren. En kijken naar andere mogelijkheden om te helpen.

    Sempai bertemu lagi,

    Ibu Nel-E & Bapak Ruben en ook ROAN (was erg enthousiast jullie op tv te zien).

  • 04 Oktober 2008 - 20:49

    Aukje:

    He Jurgen,

    Het was gewoon net een film om te zien, maar dit is dus werkelijkheid!! Mijn handen beginnen weer te jeuken maar moet echt eerst mijn diploma halen. Rachid wilde al jullie kant opkomen..(is nog geen daad, natuurlijk..). Kunnen we geen paketten opsturen ofzo? Liefs Aukje

  • 04 Oktober 2008 - 20:51

    Aukje:

    He Jurgen,

    Het was gewoon net een film om te zien, maar dit is dus werkelijkheid!! Mijn handen beginnen weer te jeuken maar moet echt eerst mijn diploma halen. Rachid wilde al jullie kant opkomen..(is nog geen daad, natuurlijk..). Kunnen we geen paketten opsturen ofzo? Liefs Aukje

  • 04 Oktober 2008 - 20:52

    Ayla Carels:

    selamat datang jurgen en ellis

    jullie kennen mij niet maar heb net jullie project op tv gezien

    ik was meteen geboeid omdat t over west-papua ging
    mijn oma komt er vandaan en me moeder heeft dr ok even gewoond
    mn oma komt van t eiland biak en haar beste vriend voor mij mn opa apus(opa)julian nunaki komt van manokwari hij is helaas 4jaar geleden overleden

    maar goed ik vind t echt super wat jullie voor ons volk doen want het word zo vergeten het word ok wel t vergeten land genoemd!!

    dus dit is een eerste stap!!!

    mijn oma heeft zelf een familie rekening voor de familie daar zodat iedereen naar school kan en naar de dokter enz.

    ik ben zelf in juni geweest voor t eerst en z'n paradijs mag niet vergeten worden!!!

    wens jullie nog meer suc6 en mochten jullie een familie lid van nunaki tegen komen groet ze dan vanuit ons kikkerlandje namens eef mamoribo mijn oma

    ik ga jullie zeker volgen en stemmen natuurlijk en stuur t door over hyves naar de hele papua gemeenschap in nederland en duimen dan maar

    terima kasih dan
    salam ayla carels

  • 04 Oktober 2008 - 22:56

    Stef Rompas:

    Ik heb het programma gezien het was erg interresant, omdat ik van 1950 tot 1962 in Papoa heb gewoont en een keer terug wil

  • 05 Oktober 2008 - 03:14

    Wouter Bronsgeest:

    Mooi, prachtig, genieten, indrukwekkend..... En een tip voor stemmend Nederland: Ik ben nu lid geworden van Llink, na 7 november heb ik nog 2 andere gezinsleden die lid worden!!

  • 05 Oktober 2008 - 06:48

    Jan-Peter:

    Geweldige uitzending over 2 (of eigenlijk 4) geweldige mensen! We blijven jullie volgen!


  • 05 Oktober 2008 - 07:37

    Arda:

    Heb voor de buis gezetten hoor, wat een indrukwekend filmpje kreeg er af en toe kippevel van.

    Kan alleen maar zeggen ga vooral zo door, echt super wat jullie doen daar.

    Groetjes ook van Bas (Abu Dhabi voor 6weken) en de meiden Veenstra

  • 05 Oktober 2008 - 07:53

    Marian:

    Hoi die Ellis en Jurgen,

    Ik had gisteravond een verjaardag dus de dvdrecorder stond geprogrammeerd!! Was zo nieuwsgierig dat ik om 1 uur nog ben gaan kijken.. Wat zijn jullie een enorm dapper super stel zeg! Echt waar, ik ben gewoon supertrots op jullie. Ik lees altijd al jullie weblog natuurlijk en de mailtjes, bedankt trouwens voor de laatste persoonlijke. Maar dit maakt het allemaal veel echter om het zo op tv te zien. Die arme Maria, wat een dapper kind...ik heb menig traantje gelaten en dat doen jullie zo nu en dan ook zag ik, dat moet ook om het aan te kunnen waarschijnlijk.
    Goed, ik wens jullie heel erg veel succes en fijn om je ouders straks weer even te zien of niet Ellis.
    groetjes en een dikke knuffel van mij

  • 05 Oktober 2008 - 10:07

    Jeroen :

    nou het was geweldig om ook te zien wat jullie doen, respect hoor.

  • 05 Oktober 2008 - 10:26

    (Mezzo) Mieke:

    Wat een ontzettend mooie reportage zeg.
    Ik volg jullie weblog steeds en dan herken je dingen die jullie geschreven hebben zoals over die landingsbaan en en kliniek. Ontzettend goed wat jullie doen. Petje af.

  • 05 Oktober 2008 - 11:07

    Ina:

    ik ben onder de indruk van jullie werk. Heb gisteravond de film gezien, fantastisch.

  • 05 Oktober 2008 - 11:33

    Joh En Hil. Gruppen:

    Hoi harde werkers, We zijn enorm gepakt door jullie "eye-opener"

    Er is een donatie onderweg, specifiek voor jullie project,zullen stemmen op het filmpje en we worden direct donateur van Llink.

    We wensen jullie het allerbeste, veel moed, beleid en vertrouwen en misschien tot schrijfs.

    Johan en Hilkien

  • 05 Oktober 2008 - 14:15

    Vanes:

    zie meel! kussies!

  • 05 Oktober 2008 - 17:44

    Andrea:

    Beste Jurgen en Ellis,

    Gisteren de uitzending gezien en ook ik was diep onder de indruk van jullie manier van werken met zoveel respect voor de bestaande structuren.
    Mijn stem hebben jullie!!
    En het koffertje vind ik ook een prima idee, doe ik ook aan mee..

  • 05 Oktober 2008 - 19:14

    Freek:

    Hoi Jurgen en Ellis,

    Ik heb de uitzending gezien. Geweldig. Het was alsof jullie bij ons in de woonkamer waren.
    Ik ben direct lid geworden van Llink om op jullie filmpje te kunnen stemmen.
    Gr Freek

  • 05 Oktober 2008 - 19:21

    Gerda Van Groningen:

    Hey Jurgen,

    Zeer blij verrast was ik toen ik jou op de tv voorbij zag komen!
    Trots mogen jij en Ellis zeker zijn op jullie prestatie!
    Heel bijzonder om te zien hoeveel vertrouwen de bevolking heeft in jullie en jullie in hen!
    Alleen dat vertrouwen biedt al perspectief voor de toekomst!
    En een betere wereld begint altijd bij jezelf! Ik ben direct lid geworden en mijn stem hebben jullie!
    Ik zal mijn best doen om jullie filmpje te promoten.

    Heel veel succes en vooral plezier met elkaar.

    Gerda

  • 05 Oktober 2008 - 19:33

    Jolanda:

    Hallo Ellis en Jurgen,
    Geweldige uitzending!!
    In 2001-2003 woonde ik in RI en gebruikte, net als planters-vrouwen in de buitengewesten in de koloniale tijd, bij gebrek aan medicijnen het boek Indische planten van mevr. Kloppenburg-Versteegh (uit 1911). Hebben jullie dat? Zo nee laat het me dan weten dan ga ik iets proberen te regelen! Het boek is in 2000 herdrukt in een kleine oplage. Als het niet meer te krijgen is stuur ik jullie zo lang mijn kopie.

  • 05 Oktober 2008 - 19:49

    Bert En Anna Pril:

    Beste Jurgen en Ellis.
    We hebben de uitzending bekeken gisteren, en waren zeer onder de indruk. Wat een dankbaar werk verrichten jullie daar, en wat zijn de Papua's er blij mee. Wordt er eindelijk naar ze omgekeken, alleen jammer dat de hulp zoals gewoonlijk weer uit het buitenland moet komen, en niet uit Java. Die halen alleen maar en geven niets terug. Wij willen jullie project graag steunen, maar willen dat het geld direct bij jullie project terechtkomt.HOE!
    Wij wensen jullie veel succes met de voortgang van het project.
    Salam hangat dari negeri dingin.

  • 05 Oktober 2008 - 21:09

    Ria:

    Hoi Ellis en Jurgen,
    leuk om jullie weer eens te zien en te horen, en super wat jullie allemaal doen.
    Dikke kus van Ria.

  • 06 Oktober 2008 - 07:20

    Jeannette:

    Beste Jurgen en Ellis,

    De mensen die ik hoorde in mijn omgeving zijn behoorlijk onder de indruk van jullie filmpje, ik ook trouwens. Droomde er zelfs van. Fantastisch om te zien hoe jullie het aanpakken en dat jullie de taal beheersen. Daar hoor ik ook veel positieve reacties op. Nu maar hopen dat jullie goed herstellen en weer verder kunnen. Beterschap.


  • 06 Oktober 2008 - 11:16

    Debbie:

    Hallo Jurgen en Ellis,

    Als totaal onbekende Llink liefhebber heb ik vol bewondering gekeken naar jullie aflevering, og eigenlijk.... jullie enorme avontuur.
    Al weer 3 jaar geleden hebben wij van dit geweldige land mogen genieten. En inderdaad, hulp is er hard nodig. Wat mij nog helder voor de geest staat zijn de geweldig lieve en hartelijke mensen. Wat SUPER dat jullie de stap hebben gemaakt.
    Mochten jullie ooit eens een enthousiaste lerares willen ontvangen ;-)

    Ik wens jullie enorm veel succes en zal nog vaak even meereizen op jullie site.

    Debbie

  • 06 Oktober 2008 - 11:46

    Mirjam En Jeroen:

    Hoi Jurgen en ellis,

    Wat een bijzondere documantaire van jullie nieuwe leven. We houden jullie berichtjes bij maar om daar nu bewegende beelden bij te zien is heel bijzonder.
    Jeroen, Edwin en ik zijn er speciaal voor gaan zitten en het heeft op ons alledrie veel indruk gemaakt.

    Veel geluk en voorspoed toegewenst.

    mirjam en jeroen

  • 06 Oktober 2008 - 17:18

    Jeanet:

    Hoi Jurgen en Ellis,
    Geweldig om jullie zo bezig te zien! Ik was ook helemaal onder de indruk van het (in mijn oren althans....) prachtige indonesisch wat jullie spreken. Je krijgt zoveel meer beeld van wat jullie daar allemaal aan het doen zijn. Ik heb echt genoten én gestemd en heb de uitzending van Henk Jan Smits zelfs niet gemist. De volgende avond vroeg Luca 'gaan we vanavond weer naar Jurgen van jouw werk kijken? 'Nee, dat is vanavond niet meer' Oh, is het alleen maar iedere week dan?' 'Nee, het was maar één keer' 'Nouuu, dát vind ik stom!!!' Ik ben het met haar eens, van mij mogen jullie iedere week on primetime.
    Sterkte met alles!! GRoetjes, Jeanet

  • 07 Oktober 2008 - 10:15

    Barbara:

    Wat een oelewapper ben ik he.....
    zoveel mooie lovende reacties over jullie film op de TV en dan heb ik geen TV....
    Wil niet zeggen dat ik niet aan jullie denk, integendeel !
    Wens jullie alle goeds, ben blij dat de bugs nu redelijk onder controle lijken, we willen natuurlijk wel weer helemaal ok terug zien !
    Me love You !!!

  • 15 Oktober 2008 - 08:22

    Gerritha:

    Hey luitjes,
    Alles oke'nu met jullie gezondheid? Ik heb echt met bewondering zitten kijken naar de uitzending,wat is er nog een hoop werk te doen daar.Ik wens jullie heel veel sterkte en succes bij deze mooie zware klus.
    Even over het langskomen bij jullie, dat gaat niet lukken. Eric gaat volgendjaar met Toby naar India, dus die centje zijn op.Ik hoop dat we elkaar nog wel even zien als jullie tussendoor thuis komen.
    En ookal zing ik niet meer bij Future, ik blijf jullie volgen.Groet Gerritha.
    Ook van Eric en Toby.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellis en Jurgen

Jurgen & Ellis in ...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 295675

Voorgaande reizen:

11 Juni 2008 - 31 December 2012

Sustainable Development West Papua & Sumbawa

03 September 2007 - 11 Juni 2008

Voorbereiding in NL

08 Maart 2008 - 22 Maart 2008

Arizona, Nevada, Californie

08 Februari 2007 - 22 Maart 2007

Papua 2007

Landen bezocht: